Bij terugkeer vanuit het buitenland naar Nederland hebben veel expatkinderen moeite om deel te nemen aan het Nederlandse schoolsysteem. Talige vaardigheden worden vaak niet voldoende beheerst waardoor vakken moeizaam te volgen zijn.
Om gericht te kunnen adviseren en behandelen zijn er diverse onderzoeken mogelijk.
Voor een complete diagnose en evaluatie van taalproblemen wordt er in de Taalfabriek gewerkt met de CELF-IV-NL (Clinical Evaluation of Language Fundamentals). Deze van oorsprong Amerikaanse test is uitgebreid gestandaardiseerd en wordt wereldwijd afgenomen. De CELF-VI-NL maakt gebruik van een flexibele, stapsgewijze benadering van vier niveaus om te komen tot een snelle en betrouwbare identificatie van taalproblemen. Op deze manier wordt er snel en betrouwbaar vastgesteld of er sprake is van een taalprobleem en kan er gericht een behandel- en/of interventieprogramma worden opgesteld.
Naast de Celf-IV-NL kunnen er diverse andere onderzoeken worden gebruikt zoals:
– didactisch onderzoek
– gecombineerd taal en didactisch onderzoek
– dyslexiescreening
– dyslexieonderzoek
– intelligentieonderzoek
Tijdens het kennismakingsgesprek zullen de mogelijkheden worden besproken.
De Taalfabriek heeft een programma ontwikkeld waarbinnen (begrijpend) lezen, spelling, werkwoordspelling, grammatica en woordenschat op een gevarieerde en doeltreffende wijze worden verbeterd. In nauw overleg met school en leerkracht worden gerichte oefeningen geboden om de achterstanden zo snel mogelijk in te lopen. Ook bij verblijf in het buitenland is er de mogelijkheid (bijvoorbeeld bij tijdelijke terugkeer in een vakantieperiode) tot het volgen van een kortdurende, intensieve training.